Fylkeskommunen anbefaler Fylkestinget å bygge en storhall i Spjelkavik

Fylkesrådmannen går nå inn for å bygge en storhall sammen med Spjelkavik Idrettslag, Ålesund klatreklubb og Ålesund Judoklubb / Ålesund Ju Jitsuklubb.

Pressemøte i SIL's klubbhus i dag onsdag 4.5.16 kl 16:00

2016-05-04
VidarStrom904

SUNNMØRE SPEKTRUM

Vi er veldig glade for at Fylkeskommunen nå anbefaler Fylkestinget å gå inn for å bygge en storhall i Spjelkavik sammen med Spjelkavik IL (SIL), Ålesund klatreklubb (ÅKK) og Ålesund Judoklubb / Ålesund Ju Jitsuklubb (ÅJK/ÅJJK). Dersom politikerne går inn for denne løsningen kan det bety en ny æra for idretten i regionen.

For Spjelkavik Idrettslag har en storhall vært et prosjekt som de har vært jobbet for siden1987 da en begynte å planlegge Sunnmørshallen som først var tenkt på SIL sin tomt. I 2007 presenterte SIL storhallprosjektet for Fylkesadministrasjonen, og i 2013 kontaktet Fylkesadministrasjonen SIL for å høre om et samarbeid med en storhall kunne være et alternativ i forbindelse med ny skolestruktur for Ålesund.  Det er derfor ekstra hyggelig at det nå ser ut til at en er et stort steg nærmere drømmen om Sunnmøre Spektrum.

Storhallen vil bli regionens storstue og kunne huse eliteserie- og landslagkamper i håndball, volleyball og basketball, kamper og turneringer badminton og innebandy. Egen klatrevegg vil hallen også få som Ålesund klatreklubb skal stå for. Idrettsflaten blir på ca 3500 m2 med 3 håndballbaner som kan deles opp i 9 saler. Takhøyden blir 9 meter.

Sunnmøre Spektrum vil kunne gi idrettsglede til mange utøvere i regionen vår.

Sunnmøre Spektrum sammen med Vikahallen og Borgundhallen gjør at vi kan få 5 hallflater i gåavstand og dermed vil en kunne arrangere større turneringer med enklere logistikk enn i dag hvor en må fordele kamper over et stort geografisk område når en skal avvikle cuper i f.eks. håndball og volleyball. Det vil være mange som vil kunne glede seg til å se eliteseriekamper og landslagskamper i Sunnmøre Spektrum dersom vi får hallen.

For Ålesund Judo Klubb og Ålesund Ju Jitsu Klubb vil en realisering av hallen bety at klubbene for første gang i løpet av over 30 år vil få faste treningslokaler. Etter å ha blitt flyttet mellom flere utslitte lokaler i Ålesund kommune der man har flyttet matter før og etter trening vil man nå endelig kunne få sitt eget kampsportanlegg der mattene ligger ute permanent.

Klubbene vil etter planen disponere to saler med 110 m2 med matter på hver sal, ha tilgang på moderne garderober og styrkerom. Dette er med på å doble antall treningstimer per uker slik at klubbene får kapasitet til å ta imot nye medlemmer.

Etablering av et eget kampsportanlegg der flere kampsporter er samlet under ett tak er det eneste mellom Bergen og Trondheim. Kretsmesterskap og norgesmesterskap i judo vil være fullt mulig å arrangere.

Sunnmøre Spektrum planlegges slik at den lett kan tilrettelegge for større kulturarrangement som kan huse opp til ca 4000 mennesker. Hallen vil kunne bli en god arena for konserter og show. Storhallen vil også kunne brukes til konferanser og messer. Med en gulvflate på ca 3500 m2 vil den få plass til mange store arrangement for kulturen og for næringslivet.

Spjelkavik Idrettslag er veldig glade for støtten fra næringslivet som de har allerede har fått. Det er inngått mer enn 10 sponsoravtaler som viser at næringslivet setter stor pris på at vi nå sannsynligvis får en storhall.

Vi håper at politikerne vil gå inn for å gjøre regionen vår mer attraktiv og styrke idrettsgleden til våre innbyggere ved å vedta og bygge Sunnmøre Spektrum når saken skal behandle saken i Fylkestinget i juni.